Энэ нь хүүхдэд зориулсан хөтөлбөрийн төлөвлөлт, сургалтын загвар, багшийн чиглүүлэг, зорилготой бас утга учиртай сургалтын үйл ажиллагаанд чиглэгддэг. Эдгээр мөрдлөг нь цэцэрлэгийн орчинд байх сайн соёл, дадлаар хүүхэд хэрхэн хөгжиж сурахыг өөрийн орны болон Олон улсаас авсан судалгааны ололтоор тодорхойлсон. Эдгээр нь үр дүнтэй сургуулийн өмнөх боловсролын хөтөлбөрийн шийдлүүдээс сайтар бодож боловсруулсан хэлбэр юм.
Байгалийн ухаан (Science)-ы “Эх дэлхий” хөтөлбөр нь сургуулийн өмнөх боловсролын болон дунд сургуулийн 1-2 дугаар ангийн суралцагчдад эзэмшүүлэх цогц чадамжийг тодорхойлно.
Эх дэлхийтэй танилцана гэдэг нь хүүхдийн өдөр тутмын амьдралтай холбоотой бөгөөд хүүхдүүд хүрээлэн буй орчныхоо бүхий л талыг судалж, түүнтэй хэрхэн харьцаж сурах үйл явцыг хамардаг. Эдгээрт тэдний гэр, сургууль, гэр бүл, хөрш, соёл, үйл явдал болон дэлхий ертөнц тэр чигтээ багтана. Тус суралцахуйн чиглэл нь хүүхдүүдэд мэдлэгээ өргөжүүлж, хүрээлэн буй орчноо ойлгоход шаардлагатай мэдлэг, ур чадвар, хандлагыг эзэмшихэд тусалдаг.
Хүүхдүүдийн юмс, үзэгдэл, дэлхийгээ судлах байгалийн сониуч зан чанарыг дэмжин цаашид газарзүй, түүх, байгалийн шинжлэх ухааны чиглэлээр суралцах үндэс суурийг тавьж өгнө.
Багш нар хүүхдүүдэд Эх Дэлхийгээ нээхтэй холбоотой мэдлэг, ур чадвар, хандлагуудыг хөгжүүлэхэд нь дэмжлэг үзүүлж, чиглүүлнэ. Сургалтын дараа суралцагчид дараах ур чадваруудыг эзэмшсэн байна(SAPgrp). Үүнд:
Эдгээр ойлголтыг тэлж, Ирээдүйд Бэлэн иргэн гэсэн агуулгаар баяжуулан дараах чадамжуудыг нэмж (Amdon) тусгалаа. Тэдгээр нь:
Хүүхдүүд хүрээлэн буй юмс, үзэгдэлтэй өөрийн туршлага, мэдрэхүйн хөгжил болон зорилтот туршлагаас олж авсан чадваруудаа ашиглан танилцдаг.
Өөрийн туршлага
Хүүхдүүд өөрийн хувийн туршлага дээр тулгуурлан юмс, үзэгдлийн талаарх санаа ойлголт, сонирхол, итгэл үнэмшлээ илэрхийлж байдаг. Амьдарч буй орчны соёл ч үүнд их хамааралтай. Тэд газар зүй, түүх, байгалийн шинжлэх ухааны анхны суурь мэдлэгээ цэцэрлэг дээрээ болон гэртээ эзэмшдэг. Багш нар хүүхдүүдийн өмнө мэдлэг, ур чадвар, туршлага, хандлагын талаар эцэг эх, асран хамгаалагч нартай нь ярилцан олж авна.
Тархи, мэдрэхүйн хөгжил
Хүүхдүүд өөрийн мэдрэхүй (хүрэлцэх, үнэрлэх, харах, амтлах, сонсох, танин мэдэхүй, зүг чиг, биеийн тэнцвэр зэрэг)-ээ ашиглан хүрээлэн буй юмс, үзэгдэлтэй танилцдаг. Мэдэрч буй бүх зүйлээ тархиндаа буулган тогтоож авна. Ердийн бус зүйлс тэдний сонирхлыг маш ихээр татна.
Зорилтот туршлага
Хүүхдүүд юмс, үзэгдлийн хувьсал өөрчлөлт, өсөлт, бууралт зэрэгтэй танилцах явцдаа өөрсдөө шинжлэн судалж, учир шалтгааныг нь тайлах, тайлбарлах, шинэ зүйл илрүүлэх зэргээр эх дэлхийн талаарх мэдлэгээ илүү гүнзгий ахисан түвшинд аваачиж чаддаг.
Цэцэрлэг болон 1-2 дугаар ангийн суралцагч нь хөтөлбөрийг үзэж судалсны дараа Level 1-д хамаарах
Түүнчлэн, ажиглалт хийх, харьцуулах, ангилах, турших, бичиж тэмдэглэх, холбоо тогтоох ур чадвар зэрэг Эрэл хайгуулд суурилсан (Inquiry-Based) сургалтаар эзэмшүүлэх бусад чадварыг эзэмшсэн байна.
Эх дэлхий хөтөлбөрийн сургалтын явцад хүүхдүүд шинэ мэдлэг бүтээж, шинжлэх ухааны суурь ур чадваруудад суралцахын зэрэгцээ эерэг зан, хандлагад хамт суралцана. Зорилтот бүлгийн суралцагчид сургалтын дараа дараах хандлагыг өөрийн болгосон байхад анхаарал хандуулна
АНУ-ын Байгалийн Ухааны Үндэсний Академи нь Байгалийн ухааны сургалтын хөтөлбөрийн хүрээнд үзэж судлах доорх чадваруудыг өндрөөр үнэлж, Ирээдүйн иргэдэд нэн шаардлагатай чадамжууд хэмээн тодотгосон байна. Уг чадваруудыг эзэмшүүлэхэд Байгалийн ухааны хичээлийн зорилго оршиж байна.
Тэдгээр нь:
Эх дэлхийтэй танилцах, нээх аялал нь хүүхдүүдийн төрөлх сониуч байдал дээр тулгуурладаг. Багш нар хүүхдүүдийн гайхшийг төрүүлэм асуудал дэвшүүлж, асуулт асуух замаар гайхах, сониучирхах арга замыг нь чиглүүлж өгнө. Эх дэлхий хөтөлбөрийн суралцахуйн зорилтууд нь суралцагчдад доор зүйлсийг эзэмшүүлэхэд анхаарал хандуулна. Үүнд:
Хүмүүс ба соёлууд – Гэр бүл, найзууд, нийгэм, олон соёлын бөөгнөрөл, олон талт байдал (үндэс угсаа, шашин шүтлэг, нас, чадвар, хэтийн төлөв, ажил мэргэжил г.м)
Байгалийн ба Байгуулсан орчин – Ургамал, амьтан, байгалийн нөөц (жишээ нь ус, агаар, чулуулаг, материалын шинж чанар, тээврийн хэрэгсэл, байгалийн болон хүний гараар хийсэн олдворууд)
Газар ба орон зай – Хүүхдийн хүрээлэн буй орчин (жишээ нь гэр, цэцэрлэг, ойр орчмын газар, барилга байгууламж, сонирхолтой газрууд, улс орны бусад хэсэг, дэлхийн бусад хэсгүүд, энгийн газрын зураг)
Цаг хугацаа ба үйл явдал – Цаг хугацааны өөрчлөлтийн тухай ойлголт (жишээ нь, өнгөрсөн, одоо, ирээдүй, өдөр/шөнө, цаг агаар, амьдралын мөчлөг, өсөлт, шалтгаан, үр дагавар, түүхэн дэх чухал үйл явдлууд болон өнөөгийн байдал гэх мэт хүрээлэн буй орчинд тохиолддог өөрчлөлтүүд)
Шинэ бүтээл ба технологи – Юмс, үзэгдэл хэрхэн ажилладаг талаар суралцах, өдөр тутмын объектуудтай ажиллах, мэдээлэл, харилцаа холбооны технологи, зохион бүтээгчид ба шинэ бүтээлийн үйл явц, хүүхдүүд өөрсдийн шинэ бүтээлийг зохион бүтээх, бүтээх.
Суралцахуйн зорилт 1: Тэдний амьдарч буй ертөнцийг сонирхож байгаагаа харуулах
Хүүхдүүд төрөлхийн хүрээлэн буй орчноо сониучирхдаг. Энэхүү төрөлх хандлага, мэдрэхүйгээ ашиглан юмс, үзэгдлийг судлах, асуулт асуух, гайхах, лавшруулах, аливаа зүйлс хэрхэн бий болж, хэрхэн ажилладгийг мэдэх боломжийг олгох замаар тасралтгүй дэмжинэ.
Суралцахуйн зорилт 2: Энгийн туршилт, судалгааны тусламжтайгаар аливаа зүйл яагаад болж, хэрхэн ажилладгийг олж мэдэх
Хүүхдүүд идэвхтэй оролцох байдлаар Эх дэлхийтэйгээ танилцдаг. Тэдэнд хүрээлэн буй орчноо судлах, олон эх сурвалжаас мэдээлэл цуглуулах боломж олгох хэрэгтэй. Ингэснээр хүрээлэн буй юмс, үзэгдлийн талаарх ойлголтоо өргөжүүлэхийн тулд тэд ажиглалт хийх, харьцуулах, таамаглах, төсөөлөх зэрэг чухал ур чадвараа хөгжүүлдэг.
Суралцахуйн зорилт 3. Тэдэнд Эх дэлхийгээ гэсэн эерэг хандлагыг төлөвшүүлэх
Хүүхдүүд Эх дэлхийгээ танин мэдэхэд нь дэмжлэг үзүүлэхийн тулд мэдлэг, ур чадварын зэрэгцээ эерэг хандлага төлөвшүүлэх хэрэгтэй. Хүрээлэн буй орчиндоо эерэг хандлагатай хүүхдүүд Эх дэлхийдээ анхаарал халамж, хүндэтгэл үзүүлэх нь чухал гэдгийг ойлгосон байдаг.
Энэ нь хүүхдэд зориулсан хөтөлбөрийн төлөвлөлт, сургалтын загвар, багшийн чиглүүлэг, зорилготой бас утга учиртай сургалтын үйл ажиллагаанд чиглэгддэг. Эдгээр мөрдлөг нь цэцэрлэгийн орчинд байх сайн соёл, дадлаар хүүхэд хэрхэн хөгжиж сурахыг өөрийн орны болон Олон улсаас авсан судалгааны ололтоор тодорхойлсон. Эдгээр нь үр дүнтэй сургуулийн өмнөх боловсролын хөтөлбөрийн шийдлүүдээс сайтар бодож боловсруулсан хэлбэр юм.
Энэ нь хүүхдэд зориулсан хөтөлбөрийн төлөвлөлт, сургалтын загвар, багшийн чиглүүлэг, зорилготой бас утга учиртай сургалтын үйл ажиллагаанд чиглэгддэг. Эдгээр мөрдлөг нь цэцэрлэгийн орчинд байх сайн соёл, дадлаар хүүхэд хэрхэн хөгжиж сурахыг өөрийн орны болон Олон улсаас авсан судалгааны ололтоор тодорхойлсон. Эдгээр нь үр дүнтэй сургуулийн өмнөх боловсролын хөтөлбөрийн шийдлүүдээс сайтар бодож боловсруулсан хэлбэр юм.
Энэ нь хүүхдэд зориулсан хөтөлбөрийн төлөвлөлт, сургалтын загвар, багшийн чиглүүлэг, зорилготой бас утга учиртай сургалтын үйл ажиллагаанд чиглэгддэг. Эдгээр мөрдлөг нь цэцэрлэгийн орчинд байх сайн соёл, дадлаар хүүхэд хэрхэн хөгжиж сурахыг өөрийн орны болон Олон улсаас авсан судалгааны ололтоор тодорхойлсон. Эдгээр нь үр дүнтэй сургуулийн өмнөх боловсролын хөтөлбөрийн шийдлүүдээс сайтар бодож боловсруулсан хэлбэр юм.
Энэхүү хөтөлбөр нь сургуулийн өмнөх насны хүүхэд, багачуудад математик сэтгэлгээг эзэмшүүлэхэд эцэг эх, багш нар, боловсролын байгууллагууд, насанд хүрэгчдэд үйл ажиллагааны удирдамж болно.
Зарим хүүхдийн өмнөх мэдлэг, ур чадвар нь хөтөлбөрийн зарим агуулгыг аль хэдийнэ гүйцэтгэж чаддаг болсон байж болох боловч нийт хүүхдүүдэд суурь мэдлэг эзэмшүүлэх гэдэг утгаараа ойлгож, сургалтын үйл ажиллагаандаа ашиглана. Ихэнх суралцагчид хөтөлбөрийн түвшинг хангахад багагүй хугацаа, насанд хүрэгчдийн хүчин чармайлт шаардах болно. Хөтөлбөр нь хатуу тогтоосон хэм хэмжээ биш бөгөөд сургалт зохион байгуулах олон хэлбэр байж болохыг тооцож, багш, эцэг эхчүүд өөрсдийн мэргэжил, мэдлэг, туршлагад үндэслэн хөтөлбөрийг баяжуулж, хойч үеэ сургаж хөгжүүлэхэд гар, бие, сэтгэлээ зориулна гэдэгт итгэлтэй байна.
Тоо тоолол суралцахуйн чиглэл нь
Сэдвүүдийн агуулгыг сонгохдоо ерөнхий боловсролын сургуулийн 1-7 дугаар ангийн математикийн хичээлийн цөм хөтөлбөрийн агуулгыг нарийвчлан судалж, бага насны хүүхэд цаашид амжилттай суралцах суурийг тавих гол зорилгодоо нийцүүлэн боловсрууллаа.
Түүнчлөн өнөө цагт дижитал эриний хүчирхэг технологиуд бидний амьдралд орж ирж байгаа ч сургалтын 30 хувьд нь дижитал, 70 хувьд хүүхэд биеэр гүйцэтгэх буюу Hands-On төрлийн үйлээр баяжуулсан болно.
Цэцэрлэгийн насанд нь ирээдүйн математикийн аянд нь хэрэг болохуйц бат бөх суурь мэдлэг, ур чадвар, хандлага эзэмшүүлэхийн тулд тоо тоолол, бодлого бодох бэлтгэл, энгийн илэрхийлэл, дүрс, орон зайн энгийн ойлголтуудыг хөгжүүлэхэд анхаарал хандуулах нь нэн чухал. Тоо тооллын хичээл үзэж судлан доорх суралцахуйн зорилтуудад хүрсэн байхад багш нар зорино. Үүнд:
Суралцахуйн зорилт 1. Энгийн харьцаа, төсөөтэй байдлыг таньж, ашиглах
Энгийн харьцааг мэддэг байх (харьцуулах, эрэмбэлэх, эрэмбэлэх, харьцуулах, загварчлах гэх мэт) нь хүүхдүүдэд дасгал хийж, логик сэтгэлгээгээ хөгжүүлэхэд тусалдаг. Тухайлбал,
Суралцахуйн зорилт 2. Тоонуудыг өдөр тутмын амьдралдаа ашиглах
Тоолох ур чадвар болон тооны мөн чанарын тухай ойлголтыг эзэмшсэнээр хүүхдүүдэд тооны тухай ойлголт, тэдгээрийн хамаарлыг ойлгоход тусалдаг. Тооны мэдрэхүйн ойлголт нь “илүү” ба “бага” хэмжигдэхүүн, хэмжигдэхүүнийг хадгалах, бүхэл бүтэн харилцааны тухай ойлголтыг агуулдаг. Тухайлбал,
Суралцахуйн зорилт 3. Дүрс, орон зайн энгийн ойлголтуудыг танин мэдэж, өдөр тутмын амьдралдаа ашиглах
Үндсэн дүрсүүдийг тодорхойлж, нэрлэх нь хүүхдэд хүрээлэн буй орчны зүйлийг ялгаж, дүрслэн харуулахад тусалдаг. Орон зайн энгийн ойлголтуудыг ойлгох нь хүүхдүүдэд өөрсдийн бие болон эргэн тойрон дахь хүмүүс, зүйлсийн хоорондын орон зайн хамаарлыг ойлгоход тусалдаг. Тухайлбал,
Энэ нь хүүхдэд зориулсан хөтөлбөрийн төлөвлөлт, сургалтын загвар, багшийн чиглүүлэг, зорилготой бас утга учиртай сургалтын үйл ажиллагаанд чиглэгддэг. Эдгээр мөрдлөг нь цэцэрлэгийн орчинд байх сайн соёл, дадлаар хүүхэд хэрхэн хөгжиж сурахыг өөрийн орны болон Олон улсаас авсан судалгааны ололтоор тодорхойлсон. Эдгээр нь үр дүнтэй сургуулийн өмнөх боловсролын хөтөлбөрийн шийдлүүдээс сайтар бодож боловсруулсан хэлбэр юм.
Энэ нь хүүхдэд зориулсан хөтөлбөрийн төлөвлөлт, сургалтын загвар, багшийн чиглүүлэг, зорилготой бас утга учиртай сургалтын үйл ажиллагаанд чиглэгддэг. Эдгээр мөрдлөг нь цэцэрлэгийн орчинд байх сайн соёл, дадлаар хүүхэд хэрхэн хөгжиж сурахыг өөрийн орны болон Олон улсаас авсан судалгааны ололтоор тодорхойлсон. Эдгээр нь үр дүнтэй сургуулийн өмнөх боловсролын хөтөлбөрийн шийдлүүдээс сайтар бодож боловсруулсан хэлбэр юм.
© 2024 он. mindset.mn. Бүх эрх хуулиар хамгаалагдсан. Вэб хөгжүүлэгч Mind Agency